בחירת פרק
פרו ורבו ומניעת הריון
פתיחה ומקורות
שבוע טוב,
השבוע אנו ממשיכים ממצוות פרו ורבו ועונה לסוגיא המורכבת של מניעת ההריון בימינו.
מצוות התורה - מצוות פריה ורביה והמשכה במצוות הדרבנן לערב אל תנח ידך מכוונות לחובת המשכיות האדם. עיקר העיסוק במצוות הפריה והרביה מוסב כלפי מתי חלה המצווה באופן כללי ומתי מסתיימת, אולם אין התייחסות ברורה ומפורשת מלבד דרך מצוות עונה - בשאלה מתי היא חלה באופן נקודתי במהלך החיים - במהלך התקופה של 'החיוב הכולל'. מצוות העונה שהינה מצוות הזוגיות מובילה ליצירה המרחב של החיים המשותפים. מצווה זו אכן עוסקת בזמן והיקף החיוב הן ברמת המציאות הקבועה והן ברמה הנקודתית, אולם גם בה אין גדר ברור אשר מאפשר הבנה ברורה האם ומתי תוגדר חריגה מקיום המצווה, ועד כמה זה מוסב על רצון שני בני הזוג או מחוייב מכח הדין 'מדין חיצוני אליהם'.
נושא מרתק זה מוביל אל בירור האיסור 'הוצאת זרע לבטלה' או 'לשחת זרע' כעוונם הגדול של ער ואונן בתורה. מובן שכל פעולה שתתפס כחלק מאיסור זה אסורה אולם כיצד יתייחסו המקורות והפוסקים למציאות של מניעת ההריון?
תחום זה הלך והתפתח מבחינה רפואית במהלך השנים, אמצעים מסויימים וודאי נאסרו מצד איסור לשחת זרע אך אמצעים דוגמת הגלולות זוהו בקרב הפוסקים כמעלים את שאלת כוס של עקרין וכפגיעה במצוות פריה וריבה ודין 'לערב', אך לא למול איסור הוצאת זרע לבטלה.
מציאות זו הולידה שיח מורכב ומרתק בקרב הפוסקים במאה השנים האחרונות – מתי מותר? האם מותר? כיצד יש להתייחס לעולם הילודה בתוך המערכת הזוגית במרחב המאפשר הפרדה בין האיסור לבין החיוב לקיים שלא מגיע למימוש. האם זמן תחום וקצר נבדל ממשהו תמידי? האם משנת העונה העוסקת בתחום הפקנסה יכולה להוות מקור מרחיב? מהו דין שלש נשים משמשות במוך האם ההיתר אינו דווקא במצב של סכנה או מצב של חוסר יכולת לפוריות כמעוברת? האם יש להבדיל בין מניעה בין ילדים, מניעה לפני ילדים ומהו היחסים למצבים נפשיים שונים?
שאלות רבות המעסיקות את הזוגות והפוסקים בשנים אלו.
ננסה לגעת בסוגיא – בשיעור נרחיב עם גישות רבות של פוסקים נוספים.
דפי המקורות:
דף המקורות המרכזי השבוע הינו ארוך. חלקו הראשון חופף מעט לדף המקורות בשבוע הקוד,ם וכן בתחום הפוסקים מי שזמנו קצר שיעבור על שולחן ערוך ללא נושאי הכלים וכו' ויתמקד בפוסק אחד.
למעוניינים בהרחבה מצורף דף מראי מקומות כהמשך לשבוע שעבר + אוגדן פוסקים ארוך מאד (כמובן שלא תוכלו להספיק -למי שרוצה להעמיק בפוסק ספיצי!)
לימוד פורה!